Joulun viettoa Aussilassa

Junakaupunki
Entinen Dunlop
12 apostolia Great Ocean Roadin varrella
Meidän pojat ovat olleet huolestuneita, löytääkö se joulupukki varmasti meille joulun aikaan. Aihetta huoleen kyllä olikin, olimmehan liikenteessä asuntoautolla joulunajan ja emme vielä tienneet tarkkaan missä tulisimme viettämään joulumme. Olimme kuitenkin suunnitelleet olevamme Sydneyn tienoilla, kunnes tulikin muutama yllättävä mutka matkaan.
Olimme olleet asuntoautollamme kaksi päivää ajelemassa Great Ocean Roadia, joka on Melbourgesta lounaaseen, poispäin varsinaisesta reitistämme. Emme kuitenkaan halunneet jättää tuota maailman kauneimmaksi maisemareitiksi kutsuttua tietä ajamatta - ja onneksi emme jättäneet, oli se sen arvoinen, vaikka pitkä reitti olikin. Tie on hidas ajaa, kun se on osittain aika vuoristoista ja mutkaista ja sen varrella on paljon pysähtelemisen arvoisia paikkoja. Me kuitenkin ajoimme sen ihan rauhassa päästä päähän ja pysähdyimme kaikissa mielenkiintoisissa paikoissa kuten maailman kuululla Bellin Surffirannalla Torquassa, kävelimme sademetsäreitillä Melba Gellyssä ja ihastelimme 12 apostolin jylhiä kivimuodostelmia Princetownin rannalla. Lähdimme siis kohti Sydneytä vasta 23.12 illalla, tarkoituksena ajaa ainakin puolille öin. Matkaa Sydneyhin oli n. 1000 km. Tie olisi kuitenkin hyvä ja voisimme ajaa koko ajan vähintään satasta.
Ajoimmekin jo hyvän matkaa ohi Melbournen, kun meillä yhtäkkiä moottoritiellä huristellessamme räjähti rengas. Tero oli jo puhunut jonkin aikaa sitten, että nämä renkaat eivät taida olla oikein tasapainossa. No, onneksi meille ei käynyt kuinkaan, Tero pysyi tyynen rauhallisenaja ohjasi meidät turvallisesti tien laitaan. Ilta alkoi jo hämärtää ja meillä olisi renkaan vaihto edessä. Renkaan vaihdettuamme huomasimme, ettei vararengas täyttänytkään renkaalle asetettuja laatuvaatimuksia.Olimme tarkastaneet ennakkoon vain, että siinä on ilmaa mutta kudosvika ei näkynyt takaapäin. Pääsimme kuitenkin sillä hiljaa ajelemalla lähimmän kylän huoltoasemalle, josta soitimme paikalliseen tiepalveluun. He tulivat ihmettelemään asiaa, mutta mitäpä he voisivat tehdä asialle keskellä yötä, tuskin kenelläkään olisi varastossaan juuri meille sopivaa vararengasta. Me ajelimme seuraavaan vähän isompaan kylään tiepalvelumiehen saattelemana ja leiriydyimme paikallisen rengasliikkeen pihaan odottelemaan aamua, josko avaisivat liikkeen jouluaattona ja saisimme uudet renkaat tilalle.
Ja yllätys ylätys, taisi olla joulun paras joululahja, liike avattiin aamulla kahdeksalta, jolloin me olimme jo innokkaina ovella odottamassa. Saimme kuin saimmekin kaksi uutta rengasta, jotka jouduimme tosin ostamaan omaan laskuumme (onneksi olivat sentään aika kohtuuhintaisia, kaksi rengasta maksoi vaihtotöineen maksoi 136 e), kun autonvuokrausfirma oli kiinni jouluna.Veloimme ne sitten heiltä autoa palauttaessamme korkojen kanssa.Olimme todella vihaisia vuokrausfirmalle tällaisesta huolimattomuudesta, kun eivät olleet viitsineet tarkistaa vararenkaan kuntoa, ja meinaamme saada tästä kunnon hyvitykset. Onneksi rengas ei puhjennut seuraavana yönä, jolloin täälläkin jo vietetään joulua ja mikään paikka ei olisi ollut auki.
Pääsimme siis matkaan jouluaattoaamuna ja matkaa Sydneyhin olisi vielä n. 800 km. Tiesimme ettemme jaksaisi ajaa sitä yhtenä päivänä, joten ajoimme minkä jaksoimme eli n. 600 km ja pysähdyimme viettämään joulua Gouldburniin, joka on "ei-missään", mutta löytämämme hauska leirintäalue korvasi tämän puutteen. Aluetta piti vanhempi pariskunta, jonka mies oli pienoisjunanratojen keräilijä. Vastaanotossa oli lappu " Pray for me. My husband collects trains" (= rukoilkaa puolestani, mieheni kerää junia). Pihalle oli rakennettu iso junakaupunki, josta sai nappia painamalla junat liikkumaan ja musiikin soimaan. Kaikki oli rakennettu niin kauniisti, että joulumielemme nousi välittömästi monta pykälää. Muutenkin koko alue oli koristelu ihanasti joulukoristeilla ja kaikkialla soi joulumusiikki. Viihdyimme täällä kokonaisen yön ja meillä kävi yön aikana Santa Clauskin. Olimme laittaneet varmuuden vuoksi poikien nimillä varustetut piirrustukset joulupukille teipillä auton ikkunaan, että varmasti osaisi tulla oikeaan autoon.
Joulupäivänä jatkoimme matkaamme Sydneyhin varsinaiseen joulun viettoon. Täällä ei juhlita oikeastaan aattoiltaa, vaan vasta joulupäivänä on se oikea joulu. Joten niimpä mekin söimme oikean joululounaan vasta Sydneyn leirintäalueella (aattopäivän lounas meni pikatankkauksella maccärissä). Grillasimme, uimme ja nautimme helteisestä säästä Sydneyssä. Ei muuten uskoisi, että olemme vain 10 kilometrin päässä Sydneyn keskustasta, on nimittäin kuin maalla olisi. Leirintäalue sijaitsee kansallispuiston kupeessa, alueella lentelee eksoottisia lintuja ja on niin rauhallista. Patikkapolut puistoon lähtee ovelta.